Валерія Коломієць: Про підсумки року у сфері захисту прав людини, зокрема – забезпечення права на доступ до правосуддя
Президент України Володимир Зеленський своїм Указом затвердив нову Національну стратегію у сфері прав людини, наслідком чого пізніше стало затвердження КМУ Плану дій до неї на період 2021-2023 роки.
Обидва документи напрацьовувались нами протягом майже усього 2020 року із широким обговоренням та залученням усіх можливих міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також як представників міжнародних партнерів, так і наших національних експертів.
Чому Нацстратегія з прав людини така важлива? – Дуже просто. На сьогодні ми маємо не один стратегічний документ, який детально та чітко описує, яким чином держава бачить захист та гарантування того чи іншого права тих чи інших представників нашого суспільства. Але саме Нацстртатегія є тією єдиною та системною рамкою, котра описує куди і, власне, для чого ми рухаємося взагалі.
Одночасно Кабінет Міністрів України затвердив спосіб моніторингу виконання як Нацстртатегії, так і Плану дій – у вигляді нової МРГ, в яку увійшли як представники держави, Президента, ВРУ, так і громадянського експертного середовища. Тут маю визнати, що оскільки “орган” новий та експериментальний – ми стикнулися з певними технічними проблемами в ефективності його роботи. Тому на сьогодні в КМУ перебуває на розгляді оновлене Положення про діяльність МРГ – виключно щодо кворуму і голосування – аби вона все ж була дієвим інструментом, а не просто черговою робочою групою заради групи. Для мене запуск її проактивної роботи є одним з кількох пріоритетів на 2022 рік.
В додачу до двох наших мобільних додатків (“БПД” та “Твоє право”) ми запустили “Електронний кабінет клієнта БПД”, через який окрім консультацій можна тепер ще й отримати реальну правову допомогу у суді за рахунок держави дистанційно: https://cabinet.legalaid.gov.ua/auth/?next=/
Направили до Парламенту зміни до Закону України “Про БПД”, який розширює право на безоплатний доступ до правосуддя для багатьох категорій, які дійсно цього потребують.
Тут помилок немає – профільний Комітет правової політики протягом цього року дійсно був зайнятий більш пріоритетними законопроєктами у сфері юстиції, до того ж наш проєкт містить норму, яка є неприйнятною для Національної асоціації адвокатів України щодо перевірки якості надання БПД адвокатами. Але з огляду на те, що вона для нас не є принциповою у світлі усіх тих позитивних змін, які ми пропонуємо, і ми як і спільнота адвокатів ратуємо виключно за розширення доступу до правосуддя для кожного – впевнена, що вже із січня наш законопроєкт буде у пріоритеті.
Ми підвищили оклади юристам, які працюють в БПД та по факту й надають правову допомогу кожному, хто до нас звертається. Для нас при просуванні цього рішення було важливо не допускати плинності адекватних, кваліфікованих кадрів, для яких людиноцентричність – не просто слово.
Як мінімум 160 неповнолітніх по усій країні стали учасниками нашої програми “Відновне правосуддя”. Кожен із цих дітей отримав можливість не просто не отримати якесь кримінальне покарання, а можливість переосмислити свій вчинок та змінити його наслідки, отримав допомогу психолога та підтримку у своїх майбутніх починаннях, як-то вступ до навчального закладу, реалізацію своїх мрій або ж просто допомогу у виході із, здавалося б, безвихідної сімейної ситуації.
Оптимізація роботи. Одним із закидів, котрий вже більше як 5 років лунає в сторону БПД, є те, що ми нібито забагато грошей витрачаємо на адмінресурс. Я не згодна з цією претензією, оскільки на адмінресурс йде близько 15% (а то і менше) коштів, і то – на сьогодні ми його мали би збільшувати виключно через Закон “Про публічні закупівлі”. Але якось справляємося і не збільшуємо.
Детальніше читайте на нашому сайті: https://bit.ly/3eBn2di